söndag 10 augusti 2008

300 Spartans

Min allra äldsta "we go way back" vän M. och jag sågs igår (J. var också med)... Trots ett antal öl innanför västen såg han oförskämt fräsch ut, främsta skälet enligt honom själv var att han "hittat rytm i sin träning". Ett "home workout" program hade tydligen gjort susen, inspirationen kom från filmen 300 och programmet fick då heta 300 spartans vilket betyder att man gör 300 moment per gång uppdelat på 10 övningar (i.e. 10 x 30) (bra formulerat?!?). Det krävdes inga redskap och det gick snabbt och var enkelt enligt M. Jag bestämde mig för att detta låg i linje med min på nyttfödelse och bestämde mig för att hitta programmet.

Det var inte helt lätt, fler än en har använt dom sjukt tränade Spartanerna som förebild för sitt tränings upplägg och alla innehöll någon form av redskap (inte nödvändigtvis vikter) jag kom fram till följande program borde funka för mig.

Jump squat (upphopp) 30
Staggered pushups(skiftande armhävningar) 30
split Jump(djupa steg) 30
explosiva pushups (hoppande armh.) 30
prison squat(benböj) 30
Hindu pushups (yoga) 30
burpees (stå, ned, armhävning, upp) 30
pullups 30!!
Double crunch 30
bent over mornings (hands behind head bend at waist and straighten up) 30


Pullups kräver en förhandling med sambo då hon inte är helt inne på att ha en blå hävstång mellan kök och vardagsrum... dessutom är 30 pullups helt omöjligt just nu(undar om jag klarar 3?), för övrigt vet jag inte var jag har den längre (kan va slängt vid flytt)
Jag får bli 273 spartans tillsvidare...

Tanken är att köra pulsklocka på övningarna och se ev framsteg där. Vi får se hur det blir.